Mindfulness

Cursus Mindfullness
Mindfulness betekent simpelweg: Bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord Mindfulness vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘bewuste aandacht’.

Daar waar je aandacht is, daar ben je met je bewustzijn. Bijvoorbeeld als je aan het strijken bent dan ben niet alvast bezig met het maken van een boodschappenlijst of met het uitwerken van een conflict.  Je bent je dus bewust van hetgeen je op dat moment doet. Men zegt ook wel Leven in het NU.

Je kunt door middel van een training leren om je deze levenshouding eigen te maken. De basistraining bestaat uit:

  • Ademhalingstechnieken. In het begin onder begeleiding, daarna kun je dat zelfstandig.
  • Grondingsoefeningen.  Je leert om met je beide benen stevig op de grond te staan. Dit is belangrijk voor een goede balans en een stukje zelfvertrouwen. Als je stevig staat kun je minder makkelijk ‘omgeduwd’ worden.
  • Meditatietechnieken en loopmeditatie.
  • Aandachtstechnieken. Je leert te leven in het huidige moment. Bijvoorbeeld door eens bewust een rozijn te eten. Het gaat om: Proeven, gewaarworden van hetgeen je eet. Dit kan met elk voedsel.
  • Leren te accepteren dat je bent wie je bent. Wees mild voor jezelf als iets niet direct zal lukken.
  • Niet oordelen. Als je mindfull in het leven staat dan oordeel je niet. Niet over jezelf , maar ook niet over de ander. Soms komt het leven zoals het komt.

Mindfulness en reductie van stress
Mindfulness training maakt je bewust van de patronen die stress veroorzaken. Je wordt je ervan bewust  dat stresspatronen manieren zijn van automatisch reageren. Deze bewustwording maakt dat je anders gaat kijken naar je eigen manier van leven.  Hier geldt ook de term ‘loslaten’. Soms reageer je vanuit vooroordelen of vanuit een innerlijke angst of woede.  Loslaten wat niet van jou is. Laat de problemen die niet van jou zijn bij die ander. Projecteer de woede van de ander niet op jezelf!

Mindfulness in het dagelijks leven
Een groot misverstand is dat velen denken dat je alleen mindfull kun leven als je de hele dag stil in een meditatiehouding zit.  Het tegendeel is echter waar. Juist in het dagelijks leven is deze techniek toe te passen. Ik zou bijna zeggen: alleen maar in het dagelijks leven.

Voorbeelden:
Zodra je ‘s morgens opstaat zet je je voeten bewust op de grond. Voel dat je staat en dat je je dag begint. Alle handelingen die daarop volgen kun je bewust doen. Wassen, aankleden, ontbijten, huishoudelijke zaken, op je werk, communiceren, boodschappen doen, lezen etc etc.

Kortom:
Aanwezig zijn in het hier en nu met volle aandacht.


Mindfulness basistraining


Mindfulness basistraining

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en actualiteiten.



Afmelden